در این بخش از وبلاگ تصاویری از ترین های دنیا به همراه کمی توضیح درباره بعضی عکس ها برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

 

 

 

1- هواپیمای عجیب برای پرواز عمودی - SNEGMA Coeoptere

 

Hosseinitsha.blog.ir

 

نشستن روی یکی صندلی پرتاب نامطمئن، که درست روی کمپرسور یک موتور توربوجت جای گرفته، جای راحتی برای هیچ خلبانی نیست، اما این فرمولی بود که فرانسوی ها در دهه 1950 برای پرواز عمودی متصور بودند. آنها در اواخر این دهه، پروژه بسیار متفاوت و عجیبی را شروع کردند که اصطلاحا «کلئوپاترا» خوانده می شد؛ به این ترتیب که یک موتور توربوجت بزرگ «آتار» را که در انتهایش چهار چرخ قرار گرفته بود، به یک کابین کوچک متصل کردند. این هواپیما توانایی فرود افقی نداشت و فقط می توانست عمودی برخیزد و بنشیند. البته نشستن عمودی آن، خودش داستانی بود. هواپیما بال نداشت و مثل موشک فقط از چهار بالچه کوچک و نیروی رانش موتور خود برای پرواز استفاده می کرد.

پس از پرواز، بالچه های کوچک به هواپیما کمک می کردند تا از حالت عمودی به صورت افقی درآید. در این حالت، خروجی موتور به سمت پایین می چرخید تا نیروی بالابر مورد نیاز به منظور در هوا ماند هواپیما را تامین کند. البته نشستن، کار به مراتب سخت تر و پرخطرتری بود. کلئوپاترا تنها 9 بار پرواز کرد و در آخرین پرواز، زمانی که در حل مانور چرخش بود، نیروی رانش خود را از دست داد. این هواپیما 36 درجه چرخیده بود و قصد داشت به حالت عمومی برگردد، اما با زاویه 50 درجه به زمین سقوط کرد.

البته خلبان آن به لطف صندلی پرتاب، جان سالم به در برد؛ گرچه به سختی آسیب دید. این آخرین تلاش فرانسوی ها روی این برنامه عجیب و غریب محسوب می شد. هواپیما به کمک یک مهندس آلمانی طراحی شده بود و بیشتر به سفینه های فضایی شباهت داشت. بدنه، خیلی ساده به شکل سیلندر بزرگی بود که موتور را در خود جای می داد.

 

 

 

2- رویای داوینچی هواپیمای بال زن - Ornithopter

 

Hosseinitsha.blog.ir

 

داوینچی زمانی که ماشین پرنده اش را می ساخت، باور داشت که برای پرواز باید از پرندگان تقلید کرد. به همین خاطر هم ماشینی طراحی کرد که مثل پرندگان بال می زد، ماشین پرنده ای که برادران رایت ساختند و بعدها هواپیما نام گرفت، نیازی به بال زدن نداشت چون نیروی برا (بالابر) مورد نیاز خود را از طریق عبور هوا در نتیجه رانش موتور از زیر بال و ترکیبی از بالچه تامین می کرد. در مقابل پرندگان برای پرواز، به جای حرکت افقی این نیروی بالابر را با بال زدن بسیار سریع تامین می کنند. به این ترتیب برای سال ها، ساخت ماشین پرنده ای که مثل پرندگان بال بزند رویایی بیش نبود.

در اوایل دهه هفتاد، دو مهندس جوان در موسسه تحقیقاتی کلمبوس اوهایو تصمیم گرفتند هواپیمای متفاوتی طراحی کنند که با چنین شیوه ای پرواز می کرد. طرح آنها در نهایت موفقیت آمیز نبود. با این حال در سال 1991 گروهی دیگر با استفاده از این طرح و موتوری که آنها طراحی کرده بودند، هواپیمای کوچک تک سرنشینه ای ساختند که می توانست با استفاده از بال زدن به پرواز درآید. مزیت مهم بال زدن به سبک پرندگان به جای بال های ثابت هواپیما در این است که بال ها همزمان هم نیروی پیشران و هم نیروی بالابر را تولید می کنند. در نتیجه هواپیما مانورپذیری بالاتری می یابد، عمودپرواز است و انرژی کمتری می سوزاند. این مزایا البته در ابعاد کوچک بیش از ابعاد بزرگ خودنمایی می کنند.

 

 

3- تنها هواپیمای جنگنده راکتی دنیا - Me - 163

 

Hosseinitsha.blog.ir

 

«مسراشمیت 163» تنها هواپیمای جنگنده راکتی دنیاست و شاید بشود گفت غریب ترین جنگنده ای است که تاکنون در عملیات رزمی حضور داشته است. این هواپیما برای نخستین بار در سال 1941 پرواز کرد و با وجود موفقیت موتورهای جت، برنامه اش تا سال 1944 دنبال شد. Me- 163 چرخ نداشت، فقط هنگام برخاستن چرخ ها مثل کالسکه ای همراه با یک راکت کمکی زیر آن سوار می شدند. سپس هواپیما می توانست به کمک موتور راکتی اش، با سرعت فوق العاده 160 متر بر ثانیه خود را به ارتفاع 12 هزار متری برساند. یعنی ارتفاعی که سوخت باقی مانده اش به او اجازه می داد دو تا چهار بار روی بمب افکن های دشمن شیرجه برود.

کابین هواپیما تحت فشار نبود، درنتیجه ارتفاع پرواز به تحمل و توانایی خلبان محدود می شد. در ابتدا خلبان های متفقین از سرعت و مانورپذیری Me-163 شگفت زده شدند، اما خیلی زود دریافتند که تنها کافی است دقایقی صبر کنند تا سوخت هواپیما تمام شود. به محض خاموش شدن موتور راکتی، هواپیما همچون طعمه ای بی دفاع در دست های جنگنده های مهاجم قرار می گرفت. چند ماهی طول کشید تا آلمانی ها عملیاتی نبودن رویای استفاده از جنگنده راکتی را بپذیرند.

 

 

4- هلی کوپتر غول آسا - Mil V - 12

 

Hosseinitsha.blog.ir

 

در طول سال های جنگ سرد، شوروی کلا علاقه عجیبی به ساختن هواگردهای غول پیکر داشت. آنها نه تنها بزرگ ترین جنگنده و هواپیمای ترابری دنیا را ساختند، بلکه بزرگ ترین بالگرد کنونی دنیا نیز کار خودشان است. در سال 1959 دفتر طراحی میل، طراحی بالگرد غول آسایی را شروع کرد که همانند یک هواپیمای ترابری سی- 130، توان حمل 20 تا 25 تن بار با خود داشت.

این بالگرد عظیم الچثه، ترکیبی بود از بدنه ای مشابه یک هواپیمای ترابری آنتونوف 22 که قرا ربود با پیکره بندی ای شبیه بالگرد دوملخه «شینوک» پرواز کند، اما در نهایت، دو ملخ 35 متری که از بالگردهای غول پیکر میل-6 گرفته شده بود به همراه چهار موتور، نیروی کافی برای پروازش را فراهم کردند. به این ترتیب با 67 متر طول، فاصله نوک ملخ های چپ و راست هلی کوپتر حتی از پهنای بال یک جامبوجت بویینگ 747 نیز بیشتر بود. آزمایشات پروازی وی- 12 موفقیت آمیز و نمونه اولیه در 1968 با موفقیت پرواز کرد، اما این بالگرد با وجود سیستم کنترلی پیچیده اش، کارآیی قابل توجهی نداشت.

 

 

5- آنتونوف 225

 

در رده بندیبزرگترن هواپیماهای جهان، هواپیمای «آنتونوف ای ان - 225 ماریا» (Antonov An-225 Mriya)، ساخت اوکراین، در رده نخست بزرگ ترین هواپیمای جهان تا کنون اعلام شده است. این هواپیما نخستین پروازش را در روز 21 دسامبر 1988 انجام داد. نخستین هدف از ساخت این هواپیما، نظامی بود، به خصوص برای حمل شاتل فضائی روسیه. این هواپیمای شش موتوره، توسعه داده شد و به آنتونوف 124 با چهار موتور تغییر داده شد که از لحاظ قدرت موتور، پیشرفت فراوانی کرد.

 

 

Hosseinitsha.blog.ir

 

این هواپیما، سنگین ترین هواپیما ساخته شده در جهان است که در بیشترین حالت در زمان برخاستن از باند، 640 تن می رسد. امروزه فقط یک آنتونوف 225 در حال فعالیت است.

 

 

6- ایر باس ای 380 اف

 

دومین هواپیماهای بزرگ جهان، ایرباس ای 380 اف» است. نخستین پرواز این هواپیما در 23 آوریل 2005 صورت گرفت؛ 525 صندلی دارد و گمان می رود بزرگ ترین هواپیمای حامل مسافربری باشد که تاکنون طراحی و ساخته شده باشد.

 

hosseinitsha.blog.ir

 

این هواپیما، دو طبقه است و پهن پیکر محسوب می شود و بسیار زییاست.

 

7- بوئنیگ 747-8

 

hosseinitsha.blog.ir

 

 

در جایگاه سوم رده بندی بزرگترن هواپیماهای جهان ، بوئینگ 747 - 8 جای دارد که طول آن، به حدود 77 متر می رسد و بر این اساس، کشیده ترین و درازترین هواپیمای ساخته شده در جهان تاکنون است. این هواپیما، با 467 صندلی، مصرف سوخت بهینه ای دارد.

 

 

8- بوئینک 747-400 ای آر

 


hosseinitsha.blog.ir

 

«بوئینگ 747 - 400 ای آر»در رده چهارم بزرگترین هواپیماهای جهان قرار می گیرد و یکی از پیشرفته ترین و پرفروش ترین هواپیما محسوب می شود.

 

9- آنتونوف 124 - روسلان

 

 

Hosseinitsha.blog.ir

 

 

هواپیما آنتونوف 124 روسلان، در جایگاه پنجم رده بندی بزرگترین هواپیماهای جهان قرار دارد که دومین هواپیمای سنگین باری جهان محسوب می شود.